اتصالات

اتصالات شیلنگ هیدرولیک

اتصالات شیلنگ هیدرولیک

هرآنچه باید در مورد اتصالات شیلنگ هیدرولیک و نحوه ی پرس و آب بندی آن بدانید؟

اتصالات شیلنگ هیدرولیک انتهایی و انواع رابط

اتصالات رایج برای اتصالات شیلنگ هیدرولیک عبارتند از اورینگ، زاویه جفت شده و اتصالات رزوه مخروطی. اگرچه این ها محبوب ترین انتخاب ها هستند، اما چندین نوع دیگر در کاربردهای مختلف و تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجایی که اتصالات هیدرولیک در نحوه آب بندی اتصالات متفاوت است، برای جلوگیری از نشتی یا سایر سناریوهای خطرناک باید به دنبال مشاوره حرفه ای یا فنی باشید. 

 انواع اتصالات اولیه عبارتند از: 

O-Ring Face Seal (ORFS) – اتصالات هیدرولیک مجهز به این نوع روش آب بندی یک مهر و موم الاستومری مطمئن و قابل اعتماد را برای کاربردهایی با هرگونه خطر نشت مایعات ترجیح می دهد. آنها می توانند نشتی را در سیستم های هیدرولیکی که در فشارهایی که می تواند تا 6000 psi برسد، از بین ببرند. اتصالات ORFS را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:

اتصال مستقیم ORFS – یک اتصال پیچی مستقیم با یک نقطه اتصال ORFS نر به PRT، G یا رزوه های متریک نر.

اتصالات زانویی ORFS یک اتصال زانویی با یک اتصال مادگی ORFS و یک اتصال نر ORFS در زاویه است.

اتصال سه راهی ORFS – این یک اتصال پیچی T شکل با سه پورت اتصال است. یکی یک پورت اتصال ORFS مادگی و دو پورت اتصال ORFS نری دیگر است.

Cross ORFS Fitting – مجهز به چهار پورت اتصال ORFS نری است و برای توزیع یا ترکیب مفید است.

DIN یا BSP – اینها مخفف ‘Deutsches Institut für Normung’ و ‘British Standard Pipe’ هستند و نوعی اتصالات هیدرولیک هستند که معمولاً در سراسر اروپا استفاده می شود.

اتصالات هیدرولیک DIN با انواع یراق آلات قابل تعویض هستند. آنها در کاربردها و صنایع صنعتی، ساختمانی و نفت استفاده می شوند.

اتصالات هیدرولیک BSP دارای رزوه های پیچی هستند که مطابق با استانداردهای BSP هستند. این اتصالات عمدتاً برای اتصال لوله‌ها و آب‌بندی استفاده می‌شوند که با به هم‌بستن خارجی (نری) با رزوه داخلی (مادگی) به دست می‌آید. این اتصالات معمولاً در صنایع لوله‌کشی یافت می‌شوند و به طور گسترده در سراسر جهان به جز آمریکای شمالی به دلیل استاندارد ملی لوله مخروطی آمریکا (NPT) پذیرفته شده‌اند.

Mated Angle – اتصالات هیدرولیک با نشیمنگاه زاویه دار مجهز به رزوه های مستقیم یا موازی برای آب بندی. هنگامی که همتایان نری و مادگی با هم رزوه می شوند، نخ ها در واقع مهر و موم را تشکیل نمی دهند. در عوض، اتصالات به طور مکانیکی با به هم رساندن صندلی‌های زاویه‌ای جفت‌گیر، یک مهر و موم ایجاد می‌کند و مهر و موم را می‌سازد.

رزوه های مخروطی – این نوع اتصالات هیدرولیک دارای رزوه نری و مادگی است. یراق آلات نری رزوهای خود را در خارج دارند، در حالی که یراق آلات مادگی رزوه های خود را در داخل دارند. وقتی اتصالات نری و مادگی به هم رزوه می شوند. این در نتیجه فشاری را بر روی کوپلینگ ها اعمال می کند که آب بندی را ایجاد می کنند. متأسفانه این اتصالات مستعد خرد شدن و آلوده کردن مناطق حساس هستند که اغلب باعث می شود استفاده از آنها در سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک ممنوع شود. علاوه بر این، روانکاری این اتصالات نیز باعث ایجاد گشتاور بیش از حد می شود.

JIC در اتصالات هیدرولیک به چه معناست؟

JIC مخفف Joint Industry Council است که توسط SAE J514 تعریف شده است – اتصالات فشرده سازی که دارای سطح نشستن 37 درجه و رزوه های موازی هستند.این اتصالات معمولاً با استفاده از آلیاژهای نیکل، برنج، کربن و فولاد ضد زنگ تولید می شوند.

 اتصالات هیدرولیک JIC معمولا در سیستم های قدرت سیال استفاده می شود. اتصالات نر و ماده هر دو دارای نشیمنگاه های 37 درجه هستند که مهر و موم آنها با ایجاد تماس بین فلر جزء نر و نشیمن مخروطی قطعه ماده ایجاد می شود. اتصالات از این نوع مکانیکی در نظر گرفته می شوند.

مزایای اتصالات هیدرولیک JIC عبارتند از:

  • دارای طیف گسترده ای از اتصالات برای پاسخگویی به تمام صنایع 
  • با در نظر گرفتن مقررات SAE و اتصالات ایجاد شده اند و آنها را بسیار سازگار و همه کاره می کند
  • در برنامه های با دمای بالا کاملاً کار کنید 
  • ماندگاری بالایی دارند. آنها را می توان به طور مداوم بدون آسیب رساندن به اتصالات قطع و وصل کرد.

با این حال، اتصالات JIC دارای معایبی نیز هستند :

  • این اتصالات در مقایسه با انواع دیگر دارای درجه فشار کمتری هستند. این باعث می شود آنها برای برنامه هایی با ارتعاش بالا نامناسب باشند
  • کاربرد آنها به دلیل طراحی فلز به فلز فقط به سیال هیدرولیک و کاربردهای غیر بحرانی محدود می شود.
  • آنها بسیار مستعد ترک خوردن ناشی از سفت شدن بیش از حد هستند.

نحوه شناسایی اتصالات شیلنگ هیدرولیک

برای شناسایی مناسب اتصالات شیلنگ هیدرولیک برای کاربرد، نوع اتصالات را تعیین کنید، اتصال پورت را با شیلنگ مطابقت دهید، و نوع مهر و موم و طراحی اتصالات و اندازه رزوه را تعیین کنید.

نوع اتصالات را تعیین کنید – بررسی کنید که آیا اتصالات فشرده شده یا قابل استفاده مجدد هستند. تجهیزات و اتصالات جدیدتر معمولاً چین دار هستند.

اتصال پورت را با شیلنگ مطابقت دهید – بخش مهم دیگر این است که مطمئن شوید اتصال پورت با شیلنگ هیدرولیک مطابقت دارد. به جدول زیر مراجعه کنید.

اتصال پورت

اتصال شیلنگ

BSPP (JISPF)

چرخش 60 درجه NPSM

BSPT (JIS-PT)

شعله ور شدن 30 درجه (متریک)

DIN متریک

مهر و موم صورت O-Ring (ORFS)

ISO 6149

24 درجه بدون شعله (DIN)

JIS-B2351

30 درجه (BSPP)

مخروطی متریک

 45 درجه

NPT-NPTF

 37 درجه

رشته مستقیم SAE

24 درجه (SAE)

نوع مهر و موم را تعیین کنید – با توجه به ابعاد فیزیکی و مشخصات فنی، تشخیص دهید که آیا از حلقه O-Ring، یک زاویه جفت شده یا یک نخ مخروطی استفاده می کند. Mated Angles بر اساس انواع رزوه ای مستقیم و موازی است که در آن واحدهای نر و ماده مهر و موم را تشکیل می دهند. نخ های مخروطی اگر یک واحد نر باشد، در قسمت بیرونی و اگر مادگی باشد از داخل دارای رزوه ها خواهد بود. در نهایت، O-Rings (ORFS) قبلاً شامل مهر و موم می شود.

طراحی اتصالات و اندازه رزوه را تعیین کنید – برای رایج ترین و پرکاربردترین اتصالات هیدرولیک به لیست زیر مراجعه کنید.

  • NPT/NPTF – این رایج ترین نوع رزوه مورد استفاده در آمریکای شمالی است و با قطر داخلی مخروطی و قطر خارجی آن قابل تشخیص است. این یک اتصالات خود آب بندی ایجاد می کند.
  • BSPT (JIS-PT) – همچنین به عنوان نوع رزوه بریتانیایی شناخته می شود، اتصالات استانداردی است که در سطح بین المللی برای ایجاد اتصالات و آب بندی انتهای لوله ها به کار گرفته شده است.
  • مخروطی متریک – این رایج ترین نوع رزوه مورد استفاده در اروپا است و به دلیل قطرهای داخلی و خارجی استوانه ای دقیق آن شناخته شده است.
  • SAE Straight Thread – نوعی رزوه که به دلیل قابلیت اطمینان و قابلیت استفاده مجدد شناخته شده است، آب بندی عالی دارد.
  • ISO 6149 – این به یک درگاه O-ring با رشته مستقیم مجهز است که برای کاربردهای پورت تشخیصی مفید است.
  • JIS-B2351 – این نوع رزوه در درجه اول به عنوان آداپتور شیلنگ برای تجهیزات تولید شده در ژاپن یا کره استفاده می شود. اینها معمولاً با رزوه های BSP ارائه می شوند.
  • DIN Metric – از آنجایی که این نوع نخ از استاندارد صنعتی آلمان استفاده می کند، در سراسر آلمان و اکثریت اروپا محبوب هستند.
  • BSPP (JIS-PF) – اینها کانکتورهای BSPP هستند که از ابعاد استاندارد رزوه بریتانیا پیروی می کنند.
  • فلنج 4 پیچ – این فلنج ها در انواع مختلفی وجود دارند که برای کاربردهای استاندارد یا سنگین قابل استفاده هستند.

چگونه اتصالات انتهایی یک شیلنگ هیدرولیک را انتخاب می کنید؟

معیارهای انتخاب اتصالات انتهایی مناسب برای شیلنگ های هیدرولیک اندازه، جنس، دما، فشار، کاربرد و مونتاژ استارزیابی مناسب این معیارها برای اطمینان از ایمنی و قابلیت اطمینان اتصالات حیاتی است. هر یک از عوامل ذکر شده در بالا به تفصیل در زیر آمده است:

  1. اندازه – وقتی صحبت از اندازه می شود، اندازه گیری های مهمی که باید در نظر گرفته شود قطر داخلی و خارجی اتصالات شیلنگ هیدرولیک است. قطرها باید با قطر شیلنگ هیدرولیک سازگار باشد. اتصالات بزرگتر یا کوچکتر به درستی آب بندی نمی شوند و باعث از کار افتادن یا نشتی اتصال می شوند.
  2. مواد – مواد مختلف خواص متفاوتی دارند که بر سازگاری سیال تأثیر می گذارد و تعیین می کند. به این ترتیب، اطمینان از سازگاری اتصالات هم با سیال هیدرولیک و هم با محیط کار بسیار مهم است. هر دو را تعیین کنید و بین برنج، آلومینیوم، فولاد یا فولاد ضد زنگ انتخاب کنید. پرمصرف ترین مواد آب بندی O-rings ساخته شده از NBR (نیتریل) هستند.
  3. دما – علاوه بر اطمینان از اینکه مواد مختلف تشکیل دهنده اتصالات هیدرولیک در برابر دمای عملیاتی مقاوم هستند، نوع اتصالات نیز باید در نظر گرفته شود.
  4. فشار – میزان فشاری که اتصالات شیلنگ هیدرولیک در صنایع و کاربردهای مختلف در معرض آن قرار می‌گیرد متفاوت است. اطمینان حاصل کنید که اتصالات برای محدوده فشار مورد نیاز درجه بندی شده اند. عملکرد بیش از فشار نامی ممکن است باعث نشت و حتی خطر برای افراد در محیط کار شود.
  5. کاربرد – بسته به صنعت یا کاربرد، اتصالات را می توان برای مخلوط کردن یا توزیع استفاده کرد. به این ترتیب، اتصالات هیدرولیک مانند T شکل و شکل متقاطع مورد توجه قرار می گیرند. 
  6. مونتاژ – سیستم های هیدرولیک که به اتصالات و قطع مکرر شیلنگ یا لوله نیاز دارند باید اتصالات اتصال سریع را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، اتصالات فشاری هیدرولیک همچنین می تواند نیاز به جوش یا لحیم کاری اتصالات را برطرف کند. از یک مهره فشاری استفاده می کند که در برابر فرول محکم می شود و یک مهر و موم محکم ایجاد می کند.
  7. ماندگاری – نیاز به یک اتصال دائمی یا موردی که بتوان آن را مرتباً برداشت و تغییر داد، بر سبک تناسب انتخابی شما تأثیر می گذارد. اگر قرار است این اتصال اغلب عوض شود، اتصالات قابل اتصال به زمین به خوبی کار خواهد کرد، اما اگر به چیزی دائمی و قوی نیاز دارید، استفاده از یک دستگاه پرس برای پرس کردن دائمی اتصالات خود بهترین گزینه است.

جدای از این معیار، سیالات هیدرولیک مورد استفاده در صنعت نیز باید تعیین کنند که کدام نوع کوپلینگ بهترین است. همه اتصالات با تمام سیالات هیدرولیک سازگار نیستند. انواع اولیه سیال هیدرولیک سیالات مبتنی بر نفت، پایه آب یا سیالات مصنوعی هستند. 

نحوه نصب اتصالات شیلنگ هیدرولیک

اتصالات شیلنگ هیدرولیک مناسب نیاز به انتخاب اتصالات مناسب، دانستن عمق درج و استفاده از دستگاه پرس دستی هیدرولیک دارد.

  • مطمئن شوید که نوع و اندازه طول مناسب برای شیلنگ هیدرولیک مورد نیاز برای برنامه را دارید. می‌توانید از برش‌های شیلنگ استفاده کنید تا آن را به طول مناسب با انتهای تمیز برش دهید. این امر خطر خرابی مونتاژ یا آلودگی را کاهش می دهد.
  • اتصالات شیلنگ هیدرولیک صحیح را با در نظر گرفتن اندازه، دما، فشار، سبک، مواد و جهت شناسایی کنید. نوع سیال هیدرولیک مورد استفاده در عملیات نیز باید در نظر گرفته شود.
  • عمق درج اتصالات را تعیین کنید و روی شیلنگ هیدرولیک علامت بگذارید. در صورت لزوم، روان کننده را اعمال کنید و با استفاده از علامت به عنوان راهنما، شیلنگ را داخل فیتینگ قرار دهید.
  • با استفاده از پیچ کننده، قطر اتصالات را تنظیم کنید.. انتهای شیلنگ برای پرس کردن  باید در داخل دستگاه چین قرار گیرد.
  • پس از اطمینان از اینکه پرس دستی روی قطر مناسب تنظیم شده است، مجموعه شیلنگ را تمیز کنید. این از هر گونه آلودگی جلوگیری می کند.

نحوه آب بندی اتصالات هیدرولیک

اتصالات هیدرولیک یا از طریق اورینگ، درزگیرهای رزوه ای یا خود آب بندی مانند اتصالات فلنج دار SAE آب بندی می شوند. آنها نیازی به مهر و موم دستی ندارند.

آیا از نوار تفلون روی اتصالات هیدرولیک استفاده می کنید؟

نوارهای تفلون نباید روی اتصالات هیدرولیک استفاده شوند زیرا یک مهر و موم قبلاً از طریق اورینگ ، مهر و موم صفحه فلزی یا رزوه ایجاد شده است. اگرچه نشتی می تواند در اثر سایش و پارگی معمولی ناشی از عملیات و تغییرات دما و فشار ایجاد شود، اما نشتی معمولاً نشانه استفاده نادرست یا اتصال نادرست اتصالات هیدرولیک است.

اگر اتصالات هیدرولیک شما هر شکلی از نشتی یا آسیب را نشان داد، سعی کنید جریان هر مایع یا ماده را از طریق شیلنگ برای بازرسی به حالت تعلیق درآورید و بلافاصله بازرسی و تعمیرات هیدرولیک را ترتیب دهید .

به یاد داشته باشید که انتخاب اتصالات هیدرولیک مناسب برای محیط عملیاتی برای یک محیط کار ایمن بسیار مهم است.

پرسش های مرتبط

چگونه دو شیلنگ هیدرولیک را به هم وصل می کنید؟

قبل از اتصال شیلنگ های هیدرولیک، مطمئن شوید که لباس محافظ بپوشید و اجازه دهید فشار از سیستم هیدرولیک خارج شود.ممکن است شیلنگ های هیدرولیک را به دلیل آسیب به شیلنگ قبلی وصل کنید، یا فقط می توانید شیلنگ های یک سیستم هیدرولیک جدید را وصل کنید. اگر چنین است، راهنمای گام به گام زیر را دنبال کنید.

  • مرحله 1 – مطمئن شوید که هر دو شیلنگ هیدرولیک یکسان هستند و اتصالات مناسبی دارند. اگر قطعه به گونه ای قرار داده شده است که اصطکاک با ماشین ها، لوله ها یا اجزای دیگر وجود داشته باشد، ممکن است یک آستین ساینده قرار دهید.
  • مرحله 2 – تمام شیلنگ های هیدرولیک – اتصالات آنها را تمیز کنید. هنگامی که تمام علائم کثیفی و زباله را پاک کردید، یک طرف شیلنگ را در اتصالات نصب کنید و به چرخش در جهت عقربه های ساعت ادامه دهید تا سفت شود.
  • مرحله 3 – شیلنگ هیدرولیک دیگر را در کانکتور نصب کرده و با استفاده از آچار در جای خود نگه دارید. کانکتور را بچرخانید تا آنقدر محکم شود که در جای خود قفل شود. 
  • مرحله 4 – هر پوشش مورد نیاز را روی شیلنگ قرار دهید و سیستم های هیدرولیک را تحت فشار کم تست کنید. هنگامی که هیچ نشتی پیدا نشد، می توانید فشار یا دما را به سطوح عملیاتی عادی افزایش دهید.

شرکت سپهر هیدرولیک کاران تامین کننده ی انواع اتصالات هیدرولیک و پنوماتیک، شیلنگ لاستیکی ، ترموپلاستیک و دیگر محصولات در زمینه هیدرولیک و پنوماتیک میباشد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *